Een bijzonder bedrijfsverhaal.
Het in Nederland niet al te bekende Zuid-Afrikaanse mediabedrijf Naspers is van oorsprong een krantenbedrijf, dat zich met slimme investeringen in een online reus heeft omgetoverd. De Nederlandse topman van het bedrijf, Bob van Dijk, kijkt nu naar een beursnotering in Amsterdam voor een deel van de activiteiten.
Dat zegt Van Dijk woensdag tegen het Financieele Dagblad (FD). De e-commerce activiteiten van Naspers maken de meeste kans om in aanmerking te komen voor een aparte notering op het Damrak.
Naspers is actief in 120 landen en heeft 30 duizend mensen in dienst. Het bedrijf exploiteert onder meer online rubrieksadvertenties, e-commerce bedrijven en videokanalen.
“We kijken actief naar opties op dit vlak”, zegt Van Dijk tegen het FD over de mogelijkheid van een buitenlandse beursnotering. “Nederland is een logische keuze. De markt is zeer liquide en toegankelijk. Een aparte notering aan de Nasdaq zou bijvoorbeeld veel werk en kosten met zich meebrengen.”
Er is nog geen tijdspad vastgesteld, met een moment waarop de knoop moet worden doorgehakt.
Naspers komt voor uit 'De Nasionale Pers', de in 1915 opgerichte uitgever van de Afrikaanse krant De Burger. Maar inmiddels zijn online activiteiten, waaronder e-commerce veel belangrijker.
Een gouden greep was de vroege investering van in de Chinese techreus Tencent: dat is de eigenaar van WeChat, de grootste chatapp van China waar je allerlei zaken mee kunt regelen. Maar Tencent is daarnaast heel groot in gaming.
Tencent heeft inmiddels een marktwaarde van zo'n 450 miljard euro...
Daarmee is Tencent op de beurs meer waard dan Facebook (413 miljard euro)
en Naspers heeft een belang van 33 procent in Tencent!
Opvallend is dat Naspers op de beurs in Zuid-Afrika gewaardeerd wordt op ruim 100 miljard euro - bekijk hier de koers van Naspers op finanzen.nl. Dit terwijl het belang van Naspers in Tencent alleen al een slordige 148 miljard euro waard is.
Volgens het FD is deze discrepantie mogelijk te verklaren doordat Naspers in z'n eentje goed is voor 20 procent van de hoofdindex van Johannesburg. Zuid-Afrikaanse pensioenfondsen zouden het riskant vinden om zo veel van hun beleggingen in één bedrijf te steken.
Met een beursnotering buiten Zuid-Afrika zou het bedrijf een hogere waardering op de beurs kunnen nastreven.